اقامت دائم چیست ؟

اقامت دائم چیست؟ - موسسه حقوقی سام
اقامت دائم چیست؟ - موسسه حقوقی سام

موسسه حقوقی و بین المللی آتیه نگر سام با داشتن 16 سال تجربه و صد ها نمونه موفق اخذ کارت اقامت، ضمن ارائه مشاوره رایگان، به روز ترین و کامل ترین قوانین مهاجرتی را در اختیار متقاضیان مهاجرت قرار می دهد. در این مقاله به پاسخ سوال اقامت دائم چیست می پردازیم.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اقامت دائم چیست و چگونه دریافت می شود؟

این سوال برای متقاضیان مهاجرت بسیار چالش برانگیز است. این نوع اقامت را با نام ویزای مهاجرتی و ویزای دائم نیز می شناسند. اقامت دائم با توجه به مزایایی که دارد، در جهان کاملاً شناخته شده است و متقاضیان بسیاری نیز دارد.

 به طور کلی ویزاها بر مبنای فاکتورهای مختلفی همچون هدف سفر، طول مدت سفر و … تقسیم بندی می شوند. در بیشتر موارد افرادی که از اقامت دائم بهره ‌مند می‌شوند، دارای حقوق یکسانی با مردمان کشور مقصد هستند.

مزایای مهاجرت با اقامت دائم چیست؟

اقامت دائم یک نوع مجوز برای حضور در کشور مقصد به مدت طولانی است. یعنی دارندگان این مجوز و ویزا می توانند مدت زمان طولانی در کشور مورد نظر خود باقی بمانند، تحصیل یا کار کنند. ویزاهای کوتاه مدت همچون ویزای تحصیلی، ویزای توریستی و… برای یک بازه زمانی مشخص و کوتاه مدت صادر می‌شوند و اعتبار دارند.

شرایط اخذ اقامت دائم چیست؟

بعد از اینکه متوجه شدید مزایای اقامت دائم چیست، بهتر است درباره شرایط اخذ آن نیز اطلاعات لازم را به دست آورید. بیشتر کشورها، قوانین و شرایطی را برای دارندگان اقامت دائم در نظر گرفته اند. به عنوان مثال آن ها می توانند بدون محدودیت به کشور مقصد رفت و آمد داشته باشند. البته امکان لغو این اقامت نیز در صورت ارتکاب جرم، ترک کردن کشور مقصد بیش از حد مجاز، تهدید امنیت ملی و… وجود دارد.

اقامت دائم به روش های مختلفی صادر می ‌شود. هر فردی با توجه به شرایطی که دارد، از روش مناسبی برای اخذ این نوع اقامت بهره مند می شود.

روش های مختلف اخذ ویزای مهاجرتی

اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری

یکی از بهترین تجارت ها و سرمایه گذاری شرایط جدیدی بوجود آمده است که راحت تر و با دغدغه کمتری نسبت به قبل، می توان ملک خرید. متقاضیان می توانند با سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات در برخی کشور های اروپایی، اقامت دائم اروپا را بدست آورند. این روش سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور های اروپایی مثل یونان امکان پذیر است. با خرید ملک به ارزش 250 هزار یورو در یونان از ابتدا سه خانواده هم زمان اقامت دائم دریافت می کنند و همچنین نیاز به حضور ندارد و از این جهت بسیار پر تقاضا و پر طرفدار می باشد. این روش تحت عنوان گلدن ویزای یونان شناخته می شود و برای اطلاعات بیشتر می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک نمائید. همچنین با کار آفرینی و سرمایه گذاری در ثبت شرکت در ابتدا می توان اقامت موقت دریافت و پس از گذراندن حدودا 5 سال می توان اقامت دائم را دریافت نمود.

 اقامت دائم از طریق کار

این اقامت برای افرادی مورد توجه قرار می‌گیرد که صرفاً برای اهداف شغلی به کشور دیگری مهاجرت کرده اند. البته این نوع ویزا ها نیز بعد از گذشت مدتی با توجه به شرایط و قوانین کشور مقصد نیاز به تمدید دارند. این افراد معمولاً تا زمانی که شرایط گذشته را برای انجام شغل یا سرمایه گذاری دارند، می توانند در کشور مقصد باقی بمانند. به طور مثال با توجه به تخصص و رزومه کاری و تحصیلی خود می توانید برای اخذ پذیرش کاری آلمان اقدام نمائید و پس از دریافت ویزای کار و زندگی در آلمان و پرداخت مالیات، اقامت دائم خود را دریافت نمائید.

اقامت دائم از طریق ازدواج

اقامت دائم پیست؟ - موسسه حقوقی سام

اقامت دائم از طریق ازدواج

 این نوع اقامت به واسطه نسبت داشتن با فرد سرمایه گذار یا شهروند کشور مقصد صادر می شود. به عنوان مثال فردی که با شهروند تبعه کشور دیگری ازدواج کرده، می‌تواند به واسطه این ازدواج از اقامت دائم آن کشور بهره مند شود. فردی که دعوتنامه از بستگان نزدیک که دارای تابعیت کشور مقصد هستند، دریافت کرده نیز مشمول این نوع اقامت می شود. اگرچه روش های بسیار دیگری نیز برای دریافت ویزای مهاجرتی وجود دارد اما این روش ها نسبت به سایر روش ها متداول تر هستند.

 آیا تمام کشورها شرایط و قوانین یکسانی را برای دریافت ویزای دائم در نظر گرفته اند؟

 هر کشوری با توجه به قوانین خود، شرایط متفاوتی را برای مهاجران در نظر گرفته است. به عنوان مثال قوانین کشور های اتحادیه اروپا به گونه ای است که در اکثر روش ها تبعه کشور های اروپایی می توانند بعد از گذشت حدودا ۵ سال اقامت، اقامت دائم اروپا را دریافت نمایند.

تفاوت حق شهروندی با ویزای دائم چیست؟

 زمانی که از شهروند و حقوق شهروندی سخن به میان می آید، منظور یک شهروند با تمام امکانات و حقوق شهروندی است.  این شهروند به عنوان عضو رسمی کشور، ایالت یا شهر شناخته می شود و دارای امتیازاتی همچون پاسپورت، حق رای و غیره نیز است. تبعه یک کشور عضوی از جمعیت اصلی دولت به حساب می آید. ضمن اینکه گذرنامه آن کشور را نیز دارد. قوانینی که برای سایر شهروندان وضع شده در مورد این تبعه نیز صدق می کند.

 برخی از افراد ممکن است شرایط تابعیت یک یا چند کشور را داشته باشند. در چنین حالتی فرد گذرنامه رسمی این کشورها را به همراه دارد. این گذرنامه ها نشان می دهند که چنین فردی شهروند رسمی هر کدام از کشورها به حساب می آید.  تابعیت های چندگانه یا دوگانه در برخی از کشورها بسیار مرسوم و رایج است اما برخی از کشورها چنین تابعیت هایی را صادر نمی کنند. از طرفی برخی از کشورها تنها به بعضی از کشورها که روابط دوستانه و مناسبی با آن ها دارند، اجازه تابعیت دوگانه می دهند. کشورهایی مانند ژاپن، نروژ، دانمارک، هند، چین و… امکان دریافت بیش از یک گذرنامه را ممنوع کرده اند. کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان ، کانادا، سوئد و … مجوز تابعیت دوگانه را صادر می کنند و با آن هیچ گونه مخالفتی ندارند.

مقایسه کشورها از نظر حق شهروندی و ویزای دائم

همانطور که گفتیم حق شهروندی با اقامت دائم تفاوت قابل توجهی دارد. هر یک از کشورها این دو مفهوم را با توجه به قوانین و شرایط خاص خود تعریف می‌ کنند. به عنوان مثال در کشور کانادا اگر فردی بخواهد تابعیت این کشور را دریافت کند، ابتدا باید برای اقامت دائم آن درخواست دهد. بعد از اینکه فرد مورد نظر پاسپورت کانادایی را دریافت کرد، از حقوق معادل شهروندان این خاک برخوردار خواهد بود.

توجه داشته باشید ویزای اقامت دائم شرایط مطلوبی برای مهاجرت اتباع خارجی فراهم می کند. به عنوان مثال با ویزای کوتاه مدت امکان خروج و رفت و آمد به کشور مقصد به آسانی مهیا نمی شود اما با اقامت دائم می توان به کشور مقصد رفت و آمد کرد. در کشور کانادا فردی با اقامت دائم می تواند به راحتی از کشور خارج یا به آن وارد شود. تمام حقوق شهروندی کانادا نیز در مورد این شهروند اعمال می شود. با این وجود، این فرد شهروند کشور کانادا به حساب نمی آید. ضمن اینکه پاسپورت کانادایی نیز ندارد.

در کشوری همچون سوئیس نیز مهاجرانی غیر از اتحادیه اروپا بعد از اینکه ۱۰ سال متوالی در این کشور زندگی کردند، می توانند برای مجوز اقامت دائم درخواست دهند. بعد از گذشت ۱۲ سال نیز می توانند ویزای اقامتی خود را به حق شهروندی سوئیس تبدیل کنند.

در ایالات متحده نیز فردی که موفق به اخذ اقامت دائم شود، گرین کارت می گیرد. گرین کارت اجازه فعالیت های مختلف از جمله کار در خاک آمریکا را می دهد. البته فرد در هنگام ورود و خروج به کشور آمریکا باید علاوه بر گرین کارت، پاسپورت اصلی خود را نیز ارائه کند. این افراد از حق شهروندی آمریکا به عنوان مثال حق رای برخوردار نیستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سوالات متداول

بعد از چه مدت می توان اقامت دائم کانادا را دریافت کرد؟

بعد از 3 سال اقامت در کانادا می توان اقامت دائم را دریافت نمود.

شهروندی یا به عبارتی citizenship چیست؟

به عضو قانونی یک کشور شهروند گفته می شود که البته برای هر کشور شرایط احراز این امر متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات موسسه حقوقی سام