پنج قانون مهم برای مهاجرت و اقامت در فرانسه

قوانین مهم اقامت در فرانسه- موسسه حقوقی سام
قوانین مهم اقامت در فرانسه- موسسه حقوقی سام

به دلیل تعداد زیاد قوانین مرتبط با اقامت در فرانسه، آشنایی با این قوانین برای هر کسی که به دنبال دریافت اقامت در این کشور است بسیار حیاتی است. قوانین کشور فرانسه با هدف حفظ نظم و امنیت جامعه طراحی شده‌اند و رعایت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال برای دریافت اقامت در فرانسه، باید شرایط مشخصی از جمله داشتن وضعیت مالی مطلوب، بیمه سلامت مناسب، و مدارک معتبر را رعایت کنید. همچنین پس از دریافت اقامت، باید به دقت به قوانین مربوط به کار و تحصیل، پرداخت مالیات و رعایت مقررات مهاجرتی پایبند باشید. عدم رعایت این قوانین می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین و حتی از دست دادن اقامت شما در فرانسه شود.

به طور کلی آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به اقامت در فرانسه از مراجعه به منابع رسمی مانند مشاوره با کارشناسان موسسه حقوقی سام می‌تواند به شما کمک کند تا به درستی و به ‌طور قانونی اقامت خود را در این کشور ادامه دهید. اما اگر قصد اخذ اقامت فرانسه را دارید، بهتر است قوانین این کشور را بشناسید.

بیشتر بخوانید:  اقامت دانمارک

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

5 قانون مهم برای مهاجرت و اقامت در فرانسه

برای مهاجرت به کشور فرانسه، باید از قوانین اقامت در فرانسه مطلع باشید تا بتوانید بدون دردسر در فرانسه ساکن شوید. این قوانین شامل موارد زیادی است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

چند قانون مهم برای اقامت در فرانسه-موسسه حقوقی سام

قانون اقامت (ویزای اقامتی و کارت اقامت فرانسه)

در بین قوانین فرانسه، قانون اقامت به این موضوع اشاره می کند که چه کسانی می توانند به طور قانونی در فرانسه زندگی و چه شرایطی را برای اخذ اقامت باید رعایت کنند. برای اقامت کوتاه مدت اگر از یک کشور غیر اتحادیه اروپا آمده اید، معمولاً به ویزای شینگن نیاز دارید.

برای اقامت طولانی‌تر، افراد به ویزای اقامتی به نام «ویزای اقامت طولانی» نیاز دارند. پس از ورود، دارنده ویزا باید برای دریافت کارت اقامت فرانسه (“titre de séjour”) در استان محلی درخواست کند. انواع مجوزهای اقامت شامل مجوزهای کار، تحصیل، الحاق خانواده و غیره است. این مجوزها با الزامات و دوره های اعتبار متفاوتی ارائه می شوند و بر لزوم به روز نگه داشتن آنها برای جلوگیری از وضعیت غیرقانونی و اخراج احتمالی تأکید می کنند.

قانون تابعیت

تابعیت فرانسه را می توان از طریق تولد، نسب، ازدواج یا تابعیت به دست آورد. اتباع خارجی می توانند پس از حداقل پنج سال زندگی در فرانسه، نشان دادن ادغام در جامعه فرانسه و نشان دادن مهارت در زبان فرانسه، برای تابعیت درخواست دهند. اتباع خارجی که با یک شهروند فرانسوی ازدواج می کنند، می توانند پس از چهار سال زندگی مشترک برای شهروندی درخواست دهند مشروط بر اینکه با هم زندگی کنند. کودکانی که در فرانسه از والدین خارجی متولد می شوند، در صورتی که حداقل پنج سال از سن 11 سالگی در فرانسه زندگی کرده باشند، می توانند پس از رسیدن به سن بلوغ تابعیت فرانسه را دریافت کنند.

قانون ممنوعیت تبعیض

قانون ممنوعیت تبعیض یکی از اصول اساسی حقوق بشر است که در بسیاری از کشورها و تشریعات بین‌المللی تصویب شده است. این قانون از تبعیض بر اساس ویژگی‌های مانند نژاد، جنسیت، دین، ملیت، سن، وضعیت اقتصادی و سایر ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی جلوگیری می‌کند.

ممنوعیت تبعیض به معنای اعطای حقوق و امتیازات به همه افراد بدون تبعیض است. این اصل حقوقی تضمین می‌کند که همه افراد حق دارند که برابرانه و به طور عادلانه در مقابل قوانین و مقررات باشند و از همه خدمات عمومی و فرصت‌های اجتماعی برابری برخوردار شوند.

قوانین آموزشی

در فرانسه آموزش برای کودکان 6 تا 16 ساله اجباری است. سیستم آموزشی فرانسه به گونه ای ساخته شده است که فرصت های برابر را برای همه کودکان، صرف نظر از پیشینه آنها فراهم می کند. آموزش عمومی برای همه ساکنان از جمله خارجی ها رایگان است. علاوه بر این کودکانی که زبان اصلی آنها فرانسوی نیست، حق دارند در دوره های ویژه ای با هدف کمک به ادغام آنها در برنامه درسی استاندارد مدرسه شرکت کنند.

قانون پناهندگی

یکی از مهم ترین قوانین کشور فرانسه، قانون پناهندگی است که از افراد حمایت می کند که در کشورهای خود به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص یا عقاید سیاسی تحت آزار و اذیت قرار نگیرند. برای درخواست پناهندگی، افراد باید ابتدا در اداره حفاظت از پناهندگان و افراد بدون تابعیت فرانسه (OFPRA) ثبت نام کنند. درخواست‌ها به دقت بررسی می‌شوند و در صورت موافقت، پناهجو وضعیت پناهندگی را دریافت می‌کند و حق اقامت در فرانسه، مجوز کار و مزایای اجتماعی را دارد.

قانون اساسی و سیستم حکومتی فرانسه چگونه است؟

قانون اساسی و سیستم حکومتی فرانسه- موسسه حقوقی سام

قانون اساسی فرانسه، پایه و اساس جمهوری پنجم این کشور را که در سال 1958 تأسیس شد، می‌گذارد. ریاست قوه مجریه بر عهده رئیس جمهور است که رئیس دولت است و دارای اختیارات قابل توجهی از جمله انتصاب نخست وزیر، رهبری نیروهای مسلح و ایفای نقش تعیین کننده در سیاست خارجی است. انتخابات ریاست جمهوری هر پنج سال یکبار برگزار می شود و رئیس جمهور می تواند حداکثر دو دوره متوالی در سمت ریاست جمهوری باشد. نخست وزیر همراه با شورای وزیران، سیاست و اداره داخلی را مدیریت می کند و از اجرای موثر قوانین کشور فرانسه و عملکرد مؤثر خدمات عمومی اطمینان می دهد.

قوانین دولتی و اداری کشور فرانسه

قوانین اقامت در فرانسه چارچوبی را برای نحوه عملکرد اداره عمومی کشور فراهم و تضمین می کند که مقامات دولتی کارآمد و شفاف عمل می کنند. این چارچوب بر اساس قانون اساسی جمهوری پنجم است که تقسیم و توازن قوا بین قوای مجریه، مقننه و قضاییه را مشخص می کند.

در سطح اجرایی، رئیس جمهور نقش اصلی را ایفا می کند و مسئولیت هدایت کلی سیاست ملی، امور خارجی و دفاع ملی را بر عهده دارد. نخست وزیر که توسط رئیس جمهور منصوب می شود، عملیات دولت را مدیریت می کند و کار وزرا را هماهنگ می کند. قوانین اداری نقش ها و مسئولیت های مقامات و ارگان های مختلف دولتی را مشخص می کند و تضمین می کند که آنها در چارچوب اختیارات قانونی خود عمل می کنند و در خدمت منافع عمومی هستند.

قوانین مدنی و اجتماعی فرانسه

قوانین فرانسه عمدتاً در قانون مدنی تدوین شده است که به نام قانون ناپلئون نیز شناخته می شود که بر سیستم های حقوقی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. قانون مدنی حقوق شخصی، مالکیت اموال، قراردادها، حقوق خانواده و ارث را تنظیم می کند. چارچوبی جامع برای حل و فصل اختلافات بین افراد و سازمان های خصوصی فراهم می کند. قانون خانواده بخش اساسی قانون مدنی است که شامل ازدواج، طلاق، حضانت فرزند و فرزند خواندگی می شود و حمایت از حقوق و رفاه اعضای خانواده را تضمین می کند.

قوانین ورود به کشور و خاک فرانسه

ورود به فرانسه مستلزم رعایت مجموعه ای از قوانین کشور فرانسه است که بسته به ملیت، هدف از سفر و مدت اقامت شما متفاوت است. شهروندان اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس می توانند آزادانه بدون ویزا وارد فرانسه شوند و تنها به پاسپورت معتبر یا کارت شناسایی ملی نیاز دارند. برای اتباع غیر اتحادیه اروپا، ورود معمولا نیاز به ویزا دارد.

برای اقامت کوتاه مدت تا 90 روز در یک دوره 180 روزه، ویزای شینگن برای شهروندان کشورهایی که توافقنامه لغو روادید با منطقه شنگن ندارند، ضروری است. این ویزا به دارندگان این امکان را می دهد که برای گردشگری، تجاری یا دیدارهای خانوادگی به داخل منطقه شینگن از جمله فرانسه سفر کنند. درخواست ها باید به کنسولگری یا سفارت فرانسه در کشور متبوع متقاضی ارائه شود.

قوانین کاری کشور فرانسه

قوانین کاری فرانسه برای حمایت از حقوق کارمندان و ارتقای شرایط کار منصفانه در بخش های مختلف طراحی شده است. یکی از جنبه های محوری این قوانین تنظیم ساعات کار است. طبق قانون، هفته کاری استاندارد در فرانسه به 35 ساعت محدود شده است اگرچه اضافه کاری تحت شرایط خاص مجاز است و کارمندان مستحق دریافت حقوق اضافی یا استراحت جبرانی هستند.

قوانین حداقل دستمزد تضمین می کند که کارگران غرامت عادلانه ای برای کار خود دریافت می کنند، با حداقل دستمزد (معروف به SMIC) سالانه برای منعکس کننده تورم و تغییرات در شرایط اقتصادی تنظیم می شود. قوانین کار فرانسه همچنین مرخصی با حقوق شامل حداقل پنج هفته مرخصی با حقوق سالانه و همچنین مرخصی زایمان، پدری و استعلاجی با حقوق را تضمین می کند و از رفاه کارگران و تعادل کار و زندگی محافظت می کند.

قوانین تحصیلی در فرانسه

قوانین اقامت در فرانسه بسیار سخت گیرانه است و از لحاظ تحصیلی نیز قوانینی وجود دارند که باید از آن ها مطلع باشید.

فراتر از سال های تحصیل اجباری، فرانسه طیف گسترده ای از گزینه های پس از متوسطه را ارائه می دهد، از جمله برنامه های دانشگاهی، آموزش حرفه ای و مدارس تخصصی. دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در فرانسه هستند باید ویزای مناسب مانند ویزای دانشجویی یا اجازه اقامت برای تحصیل را دریافت کنند. در ادامه برخی از مهم ترین ویژگی ها و معایب تحصیل در فرانسه را بیان کرده ایم.

مزایای تحصیل در فرانسه معایب تحصیل در فرانسه
تعادل خوب کار و زندگی تشریفات اداری خیلی زیاد
امنیت شغلی پس از تحصیل اعتصابات زیادی رخ می دهد
غنی از تاریخ و فرهنگ سفر به سراسر فرانسه گران است
مقرون به صرفه بودن زندگی بالا بودن مالیات ها

قوانین سرمایه گذاری در فرانسه

فرانسه محیط مساعدی را برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی ارائه می دهد که بر اساس قوانین و مقررات سرمایه گذاری به خوبی ساختار یافته است. قوانین کشور فرانسه با ثبات و قابل پیش بینی است و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را تشویق می کند. سرمایه گذاران به طور کلی در بخش های مختلف و با محدودیت های کمی مورد استقبال قرار می گیرند.

شایان ذکر است صنایع استراتژیک خاصی مانند دفاع، امنیت ملی و زیرساخت‌های حیاتی وجود دارند که سرمایه‌گذاری‌های خارجی ممکن است منوط به تایید دولت برای اطمینان از حفاظت از منافع ملی باشد. علاوه بر این، فرانسه به مقررات اتحادیه اروپا (EU) پایبند است و تضمین می کند که سیاست های سرمایه گذاری این کشور با استانداردهای گسترده تر اتحادیه اروپا در زمینه رقابت، شفافیت بازار و شیوه های تجارت منصفانه مطابقت دارد.

قوانین خرید ملک در فرانسه

خرید ملک در فرانسه یک پروسه منظم است که هم برای ساکنین و هم برای افراد غیر مقیم قابل دسترسی است. یکی از جذاب ترین جنبه ها برای خریداران بین المللی این است که هیچ محدودیتی برای مالکیت خارجی اموال وجود ندارد. هر کس صرف نظر از ملیت، می تواند ملک در فرانسه خریداری کند. این روند معمولاً با یافتن یک ملک مناسب، اغلب از طریق یک مشاور املاک آغاز می شود.

هنگامی که ملکی انتخاب می شود، خریدار معمولاً پیشنهادی ارائه می دهد و در صورت پذیرش، قرارداد اولیه ای به نام “Compromis de Vente” را امضا می کند. این قرارداد شرایط و ضوابط فروش را مشخص می کند و در این مرحله سپرده ای که معمولاً حدود 10 درصد قیمت خرید است پرداخت می شود.

قانون های عجیب در فرانسه

قانون های عجیب در فرانسه

در قوانین اقامت در فرانسه، برخی از قوانین هستند که ممکن است برای شما عجیب به نظر برسند. این قوانین فرانسه در این کشور اجرا می شوند و برای زندگی در این کشور باید از آن ها مطلع شوید تا قوانین را نقض نکنید.

قانون ممنوعیت پوشیدن پوشش‌های چهره در مکان‌های عمومی

در سال 2010، فرانسه قانونی را به اجرا گذاشت که پوشیدن پوشش صورت در مکان های عمومی را ممنوع می کرد. هدف از این قانون، حمایت از اصول سکولاریسم و ​​امنیت عمومی است. هر گونه لباسی که صورت را می پوشاند مانند نقاب، در مکان هایی مانند خیابان ها، پارک ها، مغازه ها و وسایل نقلیه عمومی ممنوع است.

برای شرایطی که پوشش صورت برای سلامتی، فعالیت های حرفه ای، ورزش یا رویدادهای فرهنگی ضروری است، معافیت وجود دارد. نقض این قانون می تواند منجر به جریمه شود. این قانون بحث‌برانگیز بوده و بحث‌هایی را در مورد آزادی مذهبی، ادغام و حقوق زنان برانگیخته است.

قانون حمایت از حریم خصوصی افراد مشهور

قوانین کشور فرانسه سخت گیرانه است و به حفظ حریم خصوصی به ویژه در مورد افراد مشهور تمرکز کرده است. قانون حفاظت از حریم خصوصی افراد مشهور برای محافظت از شخصیت های عمومی در برابر توجه ناخواسته رسانه ها و استفاده غیرمجاز از تصاویر آنها طراحی شده است. این قانون تضمین می‌کند که سلبریتی‌ها می‌توانند در صورت تجاوز به زندگی خصوصی آنها یا استفاده از شباهت آنها بدون رضایت، شکایت کنند.

قانون حذف حق گذاشتن نام خانوادگی همسر

در فرانسه قانون منحصر به فردی در مورد نام های زناشویی وجود دارد. به طور سنتی پس از ازدواج، همسر می‌توانست نام خانوادگی دیگری را بگیرد و حتی پس از طلاق نیز آن را حفظ کند. با این حال تغییرات قانونی اخیر، حق خودکار حفظ نام خانوادگی همسر پس از طلاق را حذف کرده است. در حال حاضر هر دو طرف باید توافق کنند یا فرد باید از دادگاه درخواست کند تا نام همسر سابق خود را حفظ کند. این تغییر با هدف بازتاب رویکرد مدرن‌تر به ازدواج و طلاق با تأکید بر هویت فردی و به حداقل رساندن روابط عاطفی یا درگیری‌هایی که ممکن است پس از پایان ازدواج باقی بماند، انجام می‌شود.

قانون ممنوعیت تبلیغات سیگار

قوانین اقامت در فرانسه در برخی از شرایط بسیار عجیب است به طوری که در آن، کشیدن سیگار ممنوع است. این شامل یک ممنوعیت جامع برای تبلیغات محصولات تنباکو در رسانه های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، چاپ و پلت فرم های آنلاین است. این قانون همچنین شامل حمایت‌ها و تبلیغات شرکت‌های دخانیات می‌شود و از مرتبط کردن برند خود با رویدادها یا شخصیت‌های عمومی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، بسته بندی باید دارای طرح های ساده با هشدارهای بهداشتی برجسته و بدون تصاویر جذاب یا آرم برند باشد. این قانون بخشی از طرح‌های گسترده‌تر بهداشت عمومی است که با هدف کاهش میزان سیگار کشیدن به‌ویژه در میان جوانان انجام می‌شود و با مقررات اتحادیه اروپا برای محافظت از شهروندان در برابر مضرات دخانیات هماهنگ است.

جمع بندی درباره قوانین اقامت فرانسه

اخذ اقامت در فرانسه، مستلزم رعایت قوانین این کشور است که در درجه اول حول محور اخذ ویزاها و مجوزهای اقامت لازم است. همه ساکنان باید بیمه درمانی داشته باشند، آدرس خود را در مقامات محلی ثبت کنند و مدرکی مبنی بر ثبات مالی ارائه دهند. تسلط به زبان فرانسه و شرکت در برنامه های ادغام سودمند است، اگرچه همیشه اجباری نیست و ساکنان مشمول قوانین مالیاتی فرانسه هستند که مستلزم اعلام درآمد در سراسر جهان است.

رعایت قوانین کشور فرانسه تضمین کننده استقرار موفق و حفظ وضعیت اقامت در فرانسه است اما برای دریافت ویزای اقامت فرانسه و دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه قوانین فرانسه بهتر است با کارشناسان موسسه حقوقی سام تماس بگیرید و به طور کامل از قوانین فرانسه مطلع شوید و با دیدگاه کامل اقدام به درخواست ویزا نمایید.

پرسش های متداول قوانین کشور فرانسه

قوانین کشور فرانسه برای اعطای تابعیت و شهروندی چیست؟

تابعیت فرانسه را می توان از راه های مختلفی مانند حق تولد (jus soli)، نسب (jus sanguinis)، ازدواج یا تابعیت بدست آورد. اگر در فرانسه از حداقل یکی از والدین فرانسوی متولد شده باشید، به طور خودکار تابعیت دریافت می کنید. فرزندانی که از والدین خارجی متولد می شوند، در صورتی که حداقل پنج سال از سن 11 سالگی در فرانسه اقامت داشته باشند، می توانند در 18 سالگی تابعیت دریافت کنند.

اگر با یک شهروند فرانسوی ازدواج کرده باشند، همسر خارجی می تواند پس از چهار سال ازدواج برای تابعیت درخواست کند، مشروط بر اینکه ارتباط قوی با فرانسه تابعیت یک مسیر دیگر است که اغلب به پنج سال اقامت مداوم، اثبات ادغام، دانش زبان و فرهنگ فرانسوی و سابقه کیفری پاک نیاز دارد. متقاضیان همچنین باید ثبات مالی و وفاداری خود را به ارزش های فرانسوی نشان دهند.

قوانین رانندگی در کشور فرانسه چگونه است؟

رانندگی در فرانسه مستلزم رعایت چندین قانون کلیدی است. رانندگان باید گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشند و باید در سمت راست جاده رانندگی کنند. محدودیت سرعت عموماً در مناطق شهری 50 کیلومتر در ساعت، در جاده های فرعی 90 کیلومتر در ساعت، در جاده های اصلی 110 کیلومتر در ساعت و در بزرگراه ها 130 کیلومتر در ساعت است.

بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان اجباری است و کودکان زیر 10 سال باید از صندلی کودک مناسب استفاده کنند. استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ممنوع است. همچنین قوانین کشور فرانسه در مورد مصرف الکل سخت گیرانه است که حداکثر میزان مجاز الکل خون 0.05٪ است. همچنین همراه داشتن جلیقه بازتابنده و مثلث هشدار دهنده همیشه در خودرو الزامی است.

قوانین کیفری در فرانسه به چه شکل هستند؟

حقوق کیفری فرانسه یک سیستم ساختاریافته است که با جرایم مختلف از جنایات جزئی تا جنایات جدی سروکار دارد. قانون فرانسه بر فرض برائت و حق برخورداری از محاکمه عادلانه تاکید دارد. جرایم متداول مانند سرقت، تجاوز و خرابکاری بر اساس شدت جرم مجازات می شوند که می تواند از جریمه نقدی تا مجازات های طولانی حبس متغیر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

آیا این پست برای شما مفید بوده است ؟

برای نظر دهی بر روی ستاره ها کلیک کنید.

میانگین نظرات 0 / 5. تعداد نظرات : 0

نظری برای این پست موجود نیست.

نمونه کارهای موفق موسسه سام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات موسسه حقوقی سام