هزینه زندگی در یونان

How-much-does-life-cost

موسسه حقوقی و بین المللی آتیه نگر سام با داشتن 16 سال تجربه و صد ها نمونه موفق اخذ کارت اقامت، ضمن ارائه مشاوره رایگان، به روز ترین و کامل ترین قوانین مهاجرتی را در اختیار متقاضیان مهاجرت قرار می دهد. در این مقاله به بررسی شرایط هزینه زندگی در یونان می پردازیم.

امروزه بسیاری از افراد خواهان دریافت اقامت یونان هستند. این کشور یکی از گزینه ‌های ایده‌ال برای مهاجرت محسوب می‌شود. هزینه ‌های زندگی در یونان پایین ‌تر از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و هلند است. عوامل متعددی بر میزان هزینه زندگی در یونان تأثیر می‌گذارند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

میزان هزینه زندگی در نقاط مختلف یونان اندکی با یکدیگر متفاوت است. در نظر داشته باشید برای زندگی در شهرهای بزرگ این کشور باید هزینه نسبتا بالاتری را برای اجاره یا خرید خانه پرداخت کنید. برخی از هزینه ‌ها مانند هزینه حمل و نقل نیز با توجه به وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی در آن شهر تعیین می‌شود.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

بررسی هزینه‌ های زندگی در کشور یونان

ساکنین کشور یونان بخش قابل توجهی از درآمد خود را  صرف پرداخت  اجاره خانه می‌کنند. در نظر داشته باشید متوسط قیمت اجاره مسکن در یونان اندکی پایین‌تر از کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال است. هزینه زندگی در یونان با احتساب اجاره خانه بین هفتصد تا دو هزار یورو خواهد بود. موقعیت مکانی ملک به همراه اندازه آن از عوامل تعیین‌کننده قیمت اجاره هستند.

هزینه خرید مواد غذایی در اکثر شهرهای یونان با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. در کشور یونان هر فرد به طور متوسط بین ده تا پانزده درصد از درآمد خود را صرف خرید مواد غذایی می‌کند. هزینه انرژی در یونان مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبتا بالاست.

چرا هزینه‌ های زندگی در یونان را بررسی می‌کنیم؟

بررسی هزینه ‌های زندگی یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از مهاجرت محسوب می‌شود. در واقع متقاضیان مهاجرت باید با توجه به هزینه زندگی در یونان مبلغی را برای گذراندن چند ماه ابتدایی به همراه خود بیاورند. در نظر داشته باشید دانشجویان در کشور یونان نمی‌توانند به صورت تمام‌ وقت کار کنند. از این جهت متقاضیان مهاجرت تحصیلی باید گواهی تمکن مالی جهت اثبات توانایی تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل در یونان را اخذ کرده باشند. یکی از عوامل مؤثر در هنگام انتخاب شهر ایده‌ال برای مهاجرت، میزان هزینه زندگی در آن شهر است. با بررسی هزینه زندگی در یونان  می‌توانید شهر ایده‌ال در این کشور برای مهاجرت را بیابید. در ادامه درباره هزینه ‌های اجاره و خرید مسکن در کشور یونان بیشتر خواهیم پرداخت.

 هزینه خرید مسکن و اجاره ملک در یونان

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، بخش قابل توجهی از  هزینه زندگی در یونان برای پرداخت اجاره مسکن صرف می‌شود. در صورت تمایل به اجاره ملک در شهرهای بزرگ یونان باید برای یک آپارتمان یک ‌خوابه در هر ماه به طور تقریبی 390 یورو پرداخت کنید. این مقدار در صورت انتخاب شهرهای کوچک‌تر در حدود ده تا پانزده درصد کمتر خواهد بود.  متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان سه‌ خوابه در شهر آتن نیز در حدود 700 یورو است.

برخی از افراد خواهان خرید ملک در کشور یونان هستند. در نظر داشته باشید در صورت تمایل  به خرید ملک در این کشور باید به ازای هر متر مربع بین 1700 تا 2000 یورو پرداخت کنید. هزینه خرید مسکن در شهرهای کوچک یونان به طور قابل ‌توجهی پایین‌تر از میزان ذکرشده خواهد بود. اما اگر به دنبال اخذ اقامت یونان از طریق خرید ملک می باشید، می بایست ملکی به ارزش حداقل 250000 یورو خریداری نموده و از همان ابتدا گلدن ویزای یونان را دریافت می کنید. با سرمایه گذاری در زمینه خرید ملک در یونان از ابتدا سرپرست خانواده، همسر، فرزندان زیر 21 سال، پدر و مادر سرپرست خانواده و همچنین پدر و مادر همسر اقامت دائم اروپا را دریافت می کنند.

هزینه خورد و خوراک در یونان

هزینه خورد و خوراک یکی از عوامل تعیین‌کننده میزان هزینه زندگی در یونان به حساب می‌آید. این هزینه در سطح کشور یونان نسبتا یکسان است. در واقع میزان هزینه مورد نیاز برای خرید مواد غذایی در شهرهای بزرگ و کوچک یونان با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. در ادامه به این هزینه‌ ها بیشتر می‌پردازیم.

مواد غذایی متوسط هزینه در آتن متوسط هزینه در دیگر شهرها
یک لیتر شیر 1.44 یورو 1.14 یورو
پانصد گرم نان 1.05 یورو 0.9 یورو
12 عدد تخم مرغ 3.32 یورو 2.76 یورو
یک کیلوگرم پنیر 9.91 یورو 8.64 یورو
یک کیلوگرم گوشت قرمز 10.61 یورو 9 یورو
یک و نیم لیتر آب معدنی 0.84 یورو 0.75 یورو
میوه بین 1 تا 2 یورو بین 1 تا 1.5 یورو

هزینه تسهیلات در یونان

هزینه تسهیلات یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در میزان هزینه زندگی در یونان محسوب می‌شود.  همان‌ طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، در کشور یونان هزینه انرژی نسبتا بالاست. محدود بودن منابع انرژی در سطح قاره اروپا دلیل اصلی این موضوع  به حساب می‌آید.

 به طور کلی برای عواملی مانند گرمایش، برق، آب و خدمات شهرداری باید در هر ماه حدود دویست یورو هزینه پرداخت کرد. این میزان در شهرهای مختلف اندکی متغیر است. در هنگام محاسبه هزینه زندگی در یونان باید هزینه ارتباطات را  نیز در نظر بگیرید. هزینه مکالمه تلفنی بدون داشتن پلن اختصاصی و به صورت آزاد در هر دقیقه در حدود 0.44 یورو خواهد بود. برای اینترنت در هر ماه باید 30 یورو هزینه پرداخت کرد.

مترو در یونان

هزینه حمل و نقل در یونان

شهرهای بزرگ یونان همانند سایر کشورهای اروپایی از سیستم حمل و نقل عمومی متناسبی برخوردار هستند. به طور کلی هزینه حمل و نقل در شهرهای کوچک یونان به دلیل عدم وجود حمل و نقل عمومی بیشتر است. در صورت تمایل به زندگی در شهرهای کوچک باید در هنگام محاسبه هزینه زندگی در یونان مبلغ بیشتری را برای حمل و نقل در نظر بگیرید.

قیمت مترو در یونان در حدود 1.20 یورو است. برای گرفتن تاکسی باید در ابتدا سه و نیم یورو پرداخت کرد. هزینه اخذ تاکسی برای هر کیلومتر در حدود یک یورو است. برای خرید یک ماشین معمولی در یونان باید حدود بیست هزار یورو هزینه پرداخت کنید. در صورت تمایل به خرید قسطی این هزینه بیشتر خواهد بود.

هزینه ‌های درمانی در یونان

 در صورت اخذ اقامت یونان، تحت پوشش سیستم سلامت این کشور قرار خواهید گرفت. به دلیل سیستم درمانی نسبتا قوی در این کشور نیازی به در نظر گرفتن مبلغ زیادی برای درمان در هنگام محاسبه هزینه زندگی در یونان نیست. به طور تقریبی اکثر افراد برای ویزیت پزشک تنها ده یورو هزینه پرداخت می‌کنند.

هزینه امور درمانی با توجه به سن بیمار و بیمارستان مورد نظر تعیین می‌شود. در صورت مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی باید هزینه بیشتری را بابت درمان پرداخت کنید. بیمارستان‌های خصوصی خدمات درمانی را در زمان کوتاه ‌تری ارائه می‌کنند. مراجعه به پزشک خارج از سیستم سلامت عمومی در حدود هشتاد یورو هزینه دارد.

بیمارستان در یونان

هزینه تحصیل در یونان

به طورکلی هزینه تحصیلات آکادمیک در کشور یونان رایگان نیست. چنانچه خواهان اخذ ویزای تحصیلی این کشور هستید، باید هزینه ‌های تحصیل را نیز در هنگام محاسبه هزینه زندگی در یونان در نظر بگیرید. برای تحصیل در دانشگاه ‌های این کشور باید در هرسال به طور متوسط 1500 یورو هزینه پرداخت کرد. طول دوره لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در یونان به ترتیب چهار، دو و پنج سال است. به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های معتبر بالاتر خواهد بود.

حقوق و دستمزد در یونان

در هر سال با توجه به نرخ تورم میزان درآمد کارکنان در کشور یونان افزایش پیدا می‌کند. کارکنان در شهرهای بزرگ‌ تر درآمد بالاتری خواهند داشت؛ از این جهت هزینه زندگی در یونان با میزان درآمد کارکنان تناسب دارد.  متوسط درآمد در کشور یونان 1100 یورو است. در صورتی که دارای تخصص در زمینه مشاغل مورد نیاز کشور یونان باشید، درآمد بالاتری کسب خواهید کرد.

از میان مشاغل مورد نیاز در کشور یونان می‌توان به  مشاغل مهندسی و مدیریت اشاره کرد. مهندسان در هر ماه حدود 5000 یورو درآمد دارند. درآمد متوسط یک مدیر در یونان نیز در حدود 7500 یورو است. با داشتن تخصص در زمینه ‌های ذکر شده راحت ‌تر می‌توان مشغول به کار شد. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه زندگی در یونان و آشنایی با شرایط مهاجرت به این کشور می‌توانید با مشاوران حقوقی سام مشورت نمائید.

درآمد کارکنان در کشور یونان

ارز رایج در یونان

پس از عضویت کشور یونان در اتحادیه اروپا واحد رسمی پول این کشور به یورو تغییر کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است پیش از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و به دنبال آن حوزه اقتصادی یورو، واحد پول رسمی یونان در گذشته دراخما بود. در نظر داشته باشید در هنگام محاسبه هزینه زندگی در یونان باید تمامی مبالغ را با  ارز رایج این کشور یعنی یورو حساب کنید.

چه راه‌ هایی برای کاهش هزینه زندگی در یونان وجود دارد؟

در صورت تمایل به کاهش هزینه زندگی در یونان باید شهرهای کوچک این کشور را انتخاب کنید. دلیل اصلی این موضوع هزینه پایین اجاره مسکن در شهرهای کوچک‌تر کشور یونان است. از دیگر راه ‌های کاهش هزینه زندگی در این کشور می‌توان به اجاره یک واحد آپارتمان دو خوابه و پرداخت اجاره به صورت اشتراکی با یک فرد دیگر اشاره کرد.

مشاوره مؤسسه حقوقی سام

بسیاری از افراد خواهان مهاجرت به کشور یونان هستند. مهاجرت به این کشور دارای مزایای بسیار زیادی است.  راه ‌های متعددی برای مهاجرت به این کشور اروپایی وجود دارد. جهت دریافت مشاوره حقوقی برای مهاجرت و چگونگی محاسبه دقیق هزینه زندگی در یونان می‌توانید با مؤسسه حقوقی سام تماس بگیرید.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از مهاجرت به یونان، محاسبه هزینه زندگی در این کشور است. عوامل متعددی  مانند شهر مقصد در میزان هزینه زندگی در یونان تأثیر می‌گذارد. با انتخاب یک شهر بزرگ باید هزینه بالاتری را برای اجاره مسکن پرداخت کرد. دریافت برخی از خدمات نیز در شهرهای بزرگ به هزینه بیشتری نیاز دارد. برای خرید مواد غذایی در شهرهای مختلف کشور یونان باید هزینه نسبتا یکسانی را پرداخت کرد. جهت دریافت مشاوره برای مهاجرت می‌توان با مؤسسه حقوقی سام تماس گرفت.

سؤالات متداول

در این بخش قصد داریم به سؤالات رایج در مورد هزینه زندگی در یونان پاسخ دهیم. امیدواریم با این کار بخشی از ابهامات شما در این زمینه رفع شود.

  1. میزان تفاوت هزینه‌های زندگی در یونان و ایران چقدر است؟

به طور کلی هزینه مواد غذایی در ایران و یونان تفاوت چندانی ندارد. تنها تفاوت عمده در میزان هزینه ‌ها مربوط به بخش انرژی و مسکن است. در یونان برای خرید حامل‌های انرژی و اجاره مسکن باید در حدود سی تا چهل درصد هزینه بالاتری را نسبت به ایران پرداخت کرد.

  1. برای زندگی در آتن چقدر هزینه لازم است؟

اجاره یک آپارتمان یک‌ خوابه در شهر آتن در حدود 488 یورو هزینه دارد. برای خرید مواد غذایی نیز باید نزدیک به صد یورو در هر ماه هزینه کرد. هزینه حمل و نقل و ارتباطات نیز مجموعا شصت یورو می‌شود.

  1. واحد پول کشور یونان چیست؟

واحد پول کشور ونان پس از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا از دراخما به یورو تغییر کرد. امروزه یورو به عنوان پول رسمی یونان شناخته می‌شود.

  1. وضعیت اقتصادی در یونان در حال حاضر به چه صورت است؟

در زمان بحران اقتصادی سال 2008 یونان با چالش‌های مختلفی روبرو شد. امروزه یونان  از نظر اقتصادی وضعیت نسبتا پایداری پیدا کرده است.

  1. میزان بیکاری در یونان چگونه است؟

طبق آخرین آمارها نرخ بیکاری در کشور یونان در حدود 12.1 درصد محاسبه شده است. این نرخ در دهه اخیر غالبا روند کاهشی دارد.

  1. یک فرد مجرد برای زندگی در آتن چقدر هزینه لازم دارد؟

اجاره یک خانه یک‌ خوابه در حدود 488 یورو است. سایر هزینه ‌ها مانند ارتباطات، ورزش و مواد غذایی را می‌توان با دویست تا سیصد یورو تأمین کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات موسسه حقوقی سام