تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان - موسسه حقوقی سام
تحصیل در آلمان - موسسه حقوقی سام

تحصیل در مدارس

آموزش رسمی از 6 سالگی آغاز می شود. آموزش ابتدايی در مدارس 4 سال است. در اين مدت کودکان با محيط، نحوه آموزش و شرايط محل تحصيل آشنا می شوند و خواندن و نوشتن را همراه دروس ابتدايی می آموزند. سپس دوره ای 6 ساله را با برنامه های جديد آموزشی شروع کنند. در پايان اين دوره، دانش آموزان بعد از9 سال، مدرک Hauptschulabschluss يا بعد از 10 سال مدرک Realschulabschluss می گيرند. سپس در دو گروه وارد مرحله پايانی دوره دبيرستان می شوند. يک گروه برای گذراندن دوره های کارآموزی وارد مدارس فنی می شوند و با گذراندنFachoberschule و Berufsfachschule ديپلم فنی می گيرند سپس وارد بازار کار يا مدارس عالی فنی می شوند.
گروه دوم در دبيرستان های با گرايش های گوناگون ادامه تحصيل می دهند که پس از 13 سال، ديپلم عمومی دبيرستان می گيرند که می توانند وارد دانشگاه ها شوند.
برای تحصیل در دبیرستان های آلمان پذیرش در هر سنی ممکن است اما اغلب مدارس آلمان به زبان آلمانی هستند و ثانیا اخذ پذیرش از مدرسه به منزله اخذ ویزای تحصیلی آلمان صد در صد نیست. البته کیفیت مدارس در آلمان بسیار بالا بوده و شرایط عالی دارد.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

تحصیل در دانشگاه

دانشگاه های آلمان خصوصا دانشگاه های صنعتی پیشرفته اش اکنون در دنیا شهرت ویژه ای دارند. شهرت دانشگاه های آلمان در این رابطه زبانزد خاص و عام است. البته رشته های فنی آلمان در اغلب موارد نسبت به دیگر رشته ها قوی تر و از کیفیت بالاتری برخوردار است. افرادی که مدارک دانشگاهی خود را از دانشگاه های آلمان دریافت می کنند عموما مورد پذیرش اکثر کشورهای جهان هستند.

اکثر دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی رایگان هستند اما برای تحصیل در اغلب این دانشگاه ها باید دانشجو زبان آلمانی را در حد مدرک B1 یا B2 بداند.
آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا دانشجو می پذیرد. در دوره لیسانس کلیه ی دانشگاه ها به زبان آلمانی تدریس می شود. در مقاطع فوق لیسانس تعداد کمی از رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شود که در این صورت مدرک زبان انگلیسی لازم می باشد که معمولا آیلتس 6 تا 6.5 مورد نیاز می باشد.
لازم به ذکر است که کسانی که می خواهند برای تحصیل در کشور آلمان و به زبان آلمانی اقدام نمایند باید به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

مقطع دکتری

در برخی موارد دانشجویانی که در مقطع دکتری در آلمان تحصیل می کنند ؛ علاوه بر تحصیل رایگان ، هزینه زندگی نیز دریافت می کنند.
در دوره‌های دکترا در دانشگاه‌های آلمان، همانند دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ‌ارشد‌، آزمون ورودی به معنای کنکور سراسری وجود ندارد. و در بیشتر مواقع، معدل کل تاثیر مستقیمی در پذیرش خواهد داشت و متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا باید حداقل نمره‌ ی کل بین ۱۶تا ۱۷ در مقطع کارشناسی ارشد را احراز کرده باشند.
اولین قدم پس از کسب شرایط علمی لازم، برقراری ارتباط با استاد راهنما است. موافقت با موضوع و پذیرش طرح دکترا (Proposal) از سوی استاد راهنما، شرایط را برای حضور در مقطع دکترا هموار خواهد کرد.
دوره دکترا در دانشگاه‌های آلمان در فرم کلاسیک یا سنتی، بدون کلاس‌های درس برگزار می‌شود و دانشجو در این مقطع، در زمینه‌ی تحقیقاتی خود، با مشاوره با استاد راهنما به پژوهش و در کنار آن نوشتن رساله‌ی دکترا مشغول می‌شود.
شرایط پذیرش در مقطع دکترا از سوی هر دانشکده تعیین می‌شود و به تایید دانشگاه می‌رسد، از همین رو احتمال وجود تفاوت‌هایی در روند پذیرش وجود دارد. بر خلاف دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ های آلمان، تصمیم برای موافقت با پذیرش داوطلبان در دوره‌ی دکترا، تنها بر عهده‌ی کمیسیون مربوطه در هر دانشکده است و در این ارتباط مرکزی همانند یونی اسیست (uni assist) وجود ندارد. بنابراین اولین اقدام پس از احراز شرایط علمی، نوشتن طرح رساله و اقدام برای برقراری ارتباط با استاد راهنما است.

شرایط ورود به دانشگاه های آلمان

های آلمان 1 jpg

اگر شخصی دیپلمه باشد یعنی 12 سال تحصیل کامل داشته باشد نمی تواند مستقیماٌ برای دانشگاه های آلمان اقدام نماید بلکه باید قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند تا بتوانند برای کالج اقدام کنند. کالج در آلمان دو ترم است و این کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند.
اگر شخصی در ایران لیسانس دانشگاه آزاد باشد نمی تواند برای فوق لیسانس اقدام کند بلکه باید مجدداٌ لیسانس رشته خود یا یکی از رشته های زیر شاخه رشته خود را در آلمان بخواند. لیسانسه های دانشگاه آزاد فقط یک سال کالج نمی گذرانند. اما اگر معدل لیسانسشان بالای 17 باشد می توانند برای فوق لیسانس اقدام کنند. لیسانسیه های دانشگاه های دولتی میتوانند برای فوق لیسانس اقدام کنند اما این بار هم بستگی به خود دانشگاه در آلمان دارد زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلوتر است و شاید بعضی از واحد های آنها را بپذیرند و یک سال پایین تر بنشیند و بعد می تواند پیوسته تا دکترا ادامه دهند.
البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید.
برای دکترا در آلمان خیلی سخت می توان اقدام کرد زیرا باید در آلمان استاد راهنما پیدا شود و معمولا این امر به سادگی امکان پذیر نیست زیرا بدلیل رایگان بودن دانشگاه ها نیازی به دانشجویان خارجی ندارند. به دانشجویان متقاضی دوره دکترا پیشنهاد میشود که حتما اول دوره فوق لیسانس در کشور خود بگذرانند و بعد در آلمان برای دکترا اقدام کنند.

تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

آلمان از نمونه کشور هایی در اتحادیه اروپا می باشد که به دلیل هزینه های کم زندگی، افراد زیادی مایل به مهاجرت به این کشور را هستند. به عنوان مثال برلین، ارزان ترین پایتخت اروپا شناخته می شود و به دلیل مهاجران زیادی که در این کشور جای گرفته شده است تنوع زیادی از فرهنگ ها در این شهر دیده می شود.
از مزیت های زندگی در کشور آلمان، تحصیل رایگان در بیشتر ایالت های این کشور می باشد. تا چند سال پیش تحصیل در این کشور فقط به زبان آلمانی میسر بود اما اخیرا نه تنها تحصیل به زبان انگلیسی امکان پذیر شده است بلکه به صورت رایگان نیز می باشد همانند دیگر رشته های آلمانی.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

  •  مدرک زبان آلمانی برای دوره های آلمانی
  •  مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی
  • گواهی قبولی کنکور سراسری یا آزاد
  • دیپلم دبیرستان (۱۲سال) یا دیپلم دبیرستان (۱۱سال) و مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک لیسانس و ریز نمرات
  • سایر مدارک مرتبط

علاوه بر این, تمامی مدارک تحصیلی شما باید پیش از ارسال به دانشگاه مربوطه مورد تایید سفارت آلمان نیز قرار گیرد. فرصت ارائه مدارک لازم و اقدام برای دانشگاه مربوطه حداکثر 8 ماه قبل از شروع ترم می باشد. در نتیجه بهتر است شما از 1 سال قبل تدارکات کارهای خود را ببینید تا به موقع بتوانید اقدام نمایید.
اشخاص پس از فارغ التحصیلی می توانند برای مقطع تحصیلی بالاتر اقدام نمایند یا اگر که کاری یافتند برای ویزای کار آلمان اقدام نمایند.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سوالات متداول

آیا امکان همزمان تحصیل با کار در آلمان وجود دارد؟

بله دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند این امکان را دارند که در روز 8 ساعت و در سال 120 روز کار کنند و در روز های تعطیل محدودیتی وجود ندارد.

آیا تحصیل در کشور آلمان رایگان است؟

در دانشگاه های دولتی آلمان نیازی به پرداخت شهریه به جز موارد لازم برای هزینه ثبت نام نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات موسسه حقوقی سام