اقامت یونان از طریق پناهندگی

پناهندگی 2

موسسه حقوقی و بین المللی آتیه نگر سام با داشتن 16 سال تجربه و صد ها نمونه موفق اخذ کارت اقامت، ضمن ارائه مشاوره رایگان، به روز ترین و کامل ترین قوانین مهاجرتی را در اختیار متقاضیان مهاجرت قرار می دهد. در این مقاله به بررسی شرایط اقامت یونان از طریق پناهندگی می پردازیم.

حتماً در مورد پناهندگی شنیده‌ اید. پناهندگی به افرادی داده می‌شود که در کشور خود مورد آزار جدی قرار گرفته‌اند. افرادی که در کشور خود مورد تعقیب قانونی هستند و به دلایل مشخص (که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد) نمی‌توانند به کشور خود بازگردند، می‌توانند به کشور دیگر پناهنده شوند. در این مقاله به دریافت اقامت یونان از طریق پناهندگی و راه ‌ها و دشواری ‌های آن می‌پردازیم.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

شرایط اقامت یونان از طریق پناهندگی

پناهندگی برای شرایط خاص از جمله موارد حاد سیاسی در نظر گرفته شده است. با این ‌حال، گاه به دلایل گوناگون شهروندان کشورهای در حال ‌توسعه برای پناهندگی اقدام می‌کنند. از جمله این دلایل می‌توان به اخذ اقامت کشورهای توسعه ‌یافته اشاره کرد.

اخذ اقامت یونان از طریق پناهندگی شرایط خاصی دارد و برای هرکسی ممکن نیست. فردی واجد شرایط پناهندگی است که به دلایل سیاسی، مذهبی، نژادی یا … امکان برگشت به کشور خود را نداشته باشد. افرادی که پروندۀ سیاسی دارند و در کشور خود امنیت کافی ندارند می‌توانند برای پناهندگی اقدام کنند. (برای آگاهی از موارد پناهندگی به تیتر موارد پناهندگی در یونان نگاه کنید). پناهندگی افرادی که دلایل محکم ندارند پذیرفته نمی‌شود.

قوانین اقامت یونان از طریق پناهندگی

پناهجویان لازم است در طول پناهندگی قوانینی را رعایت کنند. پناهجویان اجازه دارند تا زمان دریافت جواب قطعی پروندۀ پناهندگی در یونان زندگی کنند. در خلال این فرآیند پناهجو به کشور خود بازگردانده نمی‌شود و از امنیت جانی برخوردار خواهد بود. در ادامه مهم ‌ترین مقررات این فرایند را بررسی می‌کنیم.

  • پناهجویان در تمام مراحل دریافت پناهندگی ملزم به رعایت قوانین کشور یونان هستند. هرگونه تخلف باعث رد شدن پرونده می‌شود. پناهجو باید در تمام مراحل با مسئولان پرونده همکاری لازم را داشته باشد و اطلاعات درست و دقیق را گزارش کند.
  • کودکان در طول فرایند پناهندگی اجازۀ تحصیل خواهند داشت.
  • پناهجو در خلال فرایند دریافت اقامت یونان از طریق پناهندگی اجازۀ ورود به خاک دیگر کشورها را ندارد.
  • دولت یونان تأمین سرپناه و محل سکونت پناهجویان را برعهده می‌گیرد. پناهجو ملزم به پرداخت اجاره نیست. انتخاب مکان مناسب صرفاً برعهدۀ دولت است و پناهندگان ملزم به پذیرش این انتخاب هستند.
  • برخورداری از خدمات ابتدایی پزشکی برای پناهجویان رایگان است اما دریافت خدمات خاص به پرداخت هزینه نیاز دارد.
  • تا زمانی که پرونده کاملاً پذیرفته نشده است، پناهجو اجازۀ کارکردن ندارد.
  • هرگونه تغییر آدرس یا شماره‌ تلفن باید در اسرع‌ وقت به ادارۀ مربوطه گزارش شود. در غیر این صورت، مسئولیت و عواقب آن برعهدۀ پناهجو خواهد بود.

خطرات اقامت یونان از طریق پناهندگی

اقامت یونان از طریق پناهندگی خطرها و مشکلات زیادی دارد. اگر کیس پناهندگی، جعلی باشد مجازات سنگینی در انتظار درخواست‌ دهنده خواهد بود. درصورتی‌که پناهجو با ارائۀ اطلاعات جعلی سعی در فریب‌دادن مقام‌ های مسئول کند به پرداخت جریمه محکوم می‌شود. این جریمه می‌تواند تا حبس ابد هم باشد.

بسیاری از پناهنده‌ها از راه ‌های غیرقانونی وارد خاک کشور مقصد می‌شوند. سفر از این راه‌ها خطرات زیادی دارد. این نوع سفرها از آنجایی‌ که وجهۀ قانونی ندارند بسیار پرریسک هستند. در این سفرها معمولاً کسی مسئولیت تأمین امنیت مسافران را برعهده نمی‌گیرد.

خروج غیر قانونی از مرز ممکن است منجر به آسیب جدی یا مرگ افراد شود و ضروری است از این روش خودداری شود. استفاده از چنین روش‌هایی با توجه ‌به غیر قانونی بودن و خطر بالای آن، تنها برای موارد خاص انجام می‌شود و توصیه می‌کنیم از توسل به چنین روش‌ هایی خودداری شود.

بسیاری از افرادی که با تشکیل پرونده‌ های جعلی به دنبال اقامت یونان از طریق پناهندگی هستند جریمه و دیپورت می‌شوند؛ یعنی به کشور مبدأ بازگردانده می‌شوند. در مواردی پرونده ‌های پناهندگی رد شده برای پناهندگی‌ های دیگر متقاضی مشکل ایجاد می‌کنند.

دولت یونان در مورد اقامت یونان از طریق پناهندگی قوانین سخت‌ گیرانه ‌ای دارد و هرگونه تخلفی در این فرایند می‌تواند به مجازات سنگین ختم شود. علاوه بر موارد یاد شده فرایند پناهندگی، دشواری‌ های دیگری هم دارد که از این جمله می‌توان به دوری از خانواده اشاره کرد. فرد متقاضی اجازه ندارد تا پایان مهلت مقرر خانوادۀ خود را به یونان بیاورد. همان‌طور که گفته شد پناهجو اجازۀ خروج از کشور ندارد.

از دیگر چالش ‌های کسب اقامت یونان از طریق پناهندگی می‌توان به مشکلات یادگیری زبان، دشواری‌ های انطباق با فرهنگ کشور میزبان، جستجوی کار و تبعیض‌های نژادی اشاره کرد. موارد یاد شده در میان پناهجویان شایع هستند و معمولاً به مشکلات روانی ختم می‌شوند.

مراحل پناهندگی در یونان چیست؟

برای اقامت یونان از طریق پناهندگی باید درخواست خود را ثبت و ارائه کنید. مراحل بعدی فرایند عبارت ‌اند از انگشت ‌نگاری، مصاحبه، معاینه پزشکی و بررسی پرونده. مراحل یاد شده ممکن است برای پرونده‌ های خاص متفاوت باشند.

اقامت پناهندگی یونان و کنوانسیون ژنو

کنوانسیون ژنو شامل چهار معاهده و سه پروتکل الحاقی می‌شود که پس از جنگ جهانی دوم تنظیم شده‌اند. موجب کنوانسیون ژنو برای حمایت از افرادی تنظیم شده است که درگیر جنگ می‌شوند. به ‌موجب این کنوانسیون کشورها ملزم هستند به افراد واجد شرایطی که از مناطق جنگ‌زده خارج می‌شوند پناه بدهند. به‌ موجب این کنوانسیون افرادی که در کشور خود حبس می‌شوند، یا افرادی که شکنجه می‌شوند می‌توانند تقاضای پناهندگی بدهند.

در سال‌های اخیر دولت یونان شرایط دشواری را برای اخذ اقامت یونان از طریق پناهندگی وضع کرده است. سیل مهاجران خاورمیانه‌ای و آفریقایی به کشورهای اروپایی باعث وضع قوانین سختگیرانه‌ای شده است. کشور یونان یکی از کشورهایی است که در پذیرش پناهجویان قوانین دشواری دارد. این قوانین در برخی موارد مورد انتقاد حامیان بشر قرار گرفته است. به عقیدۀ این افراد امتناع دولت یونان در برخی موارد برخلاف کنوانسیون است.

راه ‌های جایگزین برای اقامت یونان از طریق پناهندگی

همان‌طور که گفته شد پناهندگی و اخذ اقامت یونان از طریق پناهندگی برای موارد خاص و حاد است. اگر شرایط بحرانی و حادی ندارید این روش توصیه نمی‌شود. چنانچه به اقامت در کشور یونان علاقه دارید می‌توانید از راه‌های قانونی دیگری که برای مهاجرت به این کشور در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

لازم به ذکر است که کسب اقامت یونان از طریق پناهندگی تنها راه مهاجرت به یونان نیست و برای مهاجرت به این کشور راه‌ های زیادی وجود دارد. از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به گلدن ویزای یونان ، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، اقامت یونان از طریق تمکن مالی و ثبت نمایندگی شرکت در یونان اشاره کرد.

موارد پناهندگی در یونان

منظور از موارد پناهندگی، دلایل و موارد موجهی است که به‌ موجب آن افراد می‌توانند درخواست پناهندگی بدهند. به‌ طورکلی می‌توان گفت هرگاه پناهجو در حال حاضر مورد تعقیب قانونی کشور خود باشد، یا بداند در صورت بازگشت به کشور خود مورد تعقیب قرار خواهد گرفت، واجد شرط اصلی پناهندگی است.

از مهم‌ترین کیس‌های پناهندگی یونان می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص: اگر امنیت فردی به دلیل عضویت در گروهی که برخلاف قوانین حقوق بشر نیست به خطر بیفتد، فرد می‌تواند برای پناهندگی درخواست دهد.
  • کیس سیاسی: یکی از رایج‌ترین کیس‌های پناهجویی مربوط به موارد سیاسی است. در این کیس، پناهجو به دلایل سیاسی مورد آزار یا تعقیب دولت کشور خود قرار گرفته است. اگر امنیت جانی فردی به دلایل سیاسی در خطر باشد آن فرد می‌تواند برای پناهندگی اقدام کند.
  • دین: هرگاه پناهجو به دلیل دین یا مذهب خود مورد تعقیب یا آزار قرار گرفته باشد.
  • ملیت، نژاد یا قومیت: هرگاه فرد به دلیل نژاد یا قومیت خاصی مورد آزار یا شکنجه و … قرار گرفته باشد.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

جمع بندی

پناهندگی یکی از راه ‌های اخذ اقامت یونان است. با این‌ حال این روش از جانب موسسه حقوقی سام به هیچ عنوان  توصیه نمی‌شود. باتوجه‌به سختی‌هایی که پناهندگی دارد بهتر است تنها در صورت ضرورت و در موارد خاص از این روش استفاده شود. پناهندگی مشکلات زیادی از جمله تهدید جانی، قطع ارتباط با خانواده و مشکلات روانی زیادی را برای پناهجویان به وجود می‌آورد.

اگر به دنبال اقامت یونان از طریق پناهندگی هستید توصیه می‌کنیم از روش‌های جایگزین برای مهاجرت به این کشور استفاده کنید. شما می‌توانید سؤالات خود را در این باره با  ما در میان بگذارید. کارشناسان ما آمادۀ پاسخگویی به پرسش‌های شما هستند. لازم به ذکر است مؤسسة حقوقی بین‌المللی سام در زمینۀ پناهندگی خدماتی ارائه نمی‌دهد و خدمات این مؤسسه تنها در زمینۀ روش‌های قانونی ارائه می‌شود.

سؤالات متداول

در این قسمت قصد داریم به پرسش‌های رایج در مورد اقامت یونان از طریق پناهندگی پاسخ دهیم. اگر پرسش خود را در میان سؤالات زیر نیافتید می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

  1. امکان دیپورت شدن پناهندگان در کشور یونان وجود دارد؟

بله؛ درصورتی‌که پناهجو به مقررات کشور یونان پایبند نباشد دیپورت می‌شود. هرگونه تخلف اعم از ایجاد کیس جعلی ممکن است به مجازات و دیپورت شدن ختم شود.

  1. امکان دریافت ویزای کار و تغییر نوع اقامت برای پناهندگان وجود دارد؟

پناهجویان تنها در صورتی می‌توانند ویزای کاری بگیرند که کیس پناهجویی خود را با موفقیت به پایان برسانند. در صورت موفقیت کامل پرونده و پس از گذراندن مهلت مقرر امکان دریافت ویزای کاری وجود دارد.

  1. در زمان پناهندگی امکان کار چگونه است؟

پناهجویان تا زمانی که پرونده جواب قطعی پذیرش نگرفته باشد اجازۀ کار ندارند. پس از پذیرش کامل، پناهجو اجازۀ کار دریافت خواهد کرد. حقوق دریافتی شامل قوانین مالیاتی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

80 / 100
بیشتر بخوانید:  اقامت خود حمایتی

نمونه کارهای موفق موسسه سام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات موسسه حقوقی سام