اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند

اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند-موسسه حقوقی سام
اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند-موسسه حقوقی سام

دریافت اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند، شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد و اکثر والدین در این مسیر با چالش های زیادی روبرو هستند. چرا که قوانین اقامت انگلستان از طریق تولد، به وضعیت هر دو والدین بستگی دارد، ضمن اینکه قانون مهاجرت به انگلستان تغییر کرده است و هر کودکی که در این کشور متولد می شود را به عنوان یک تبعه بریتانیا به رسمیت نمی شناسد. برای همین، کودکان تحت شرایط خاصی می توانند شهروندی انگلیس از طریق تولد را دریافت کنند.

به عنوان یک نمونه، اگر هر دو والدین در محدوده جغرافیایی انگلستان ساکن باشند، فرزندان می‌توانند تابعیت انگلیس را به ارث ببرند. در مقابل اگر فرزندان در خارج از کشور به دنیا آمده باشند و والدینشان همچنان اتباع بریتانیایی باشند، آن‌ها باید مراحل ثبت نام برای دریافت شهروندی را طی کنند.

اما با توجه به قوانین پیچیده و سخت دریافت اقامت انگلستان، ما در این مقاله از سام ویزا سعی کرده ایم اطلاعات کامل و جامع آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر به دنبال دریافت اقامت برای کودک خود هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

جدیدترین قانون انگلستان برای تولد فرزند

جدیدترین قانون انگلستان برای تولد فرزند- موسسه حقوقی سام

قوانین مربوط به اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند، دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته است. به نحوی که قبلا این قوانین به دو اصل مهم اصل خاک و اصل خون مربوط می شد. اما در جدیدترین قوانین اقامت انگلیس، شهروندی انگلیس به تنهایی بر اساس مکان تولد (اصل خاک) اجرا نمی‌شود و به جای آن، اصل خون (شهروندی والدین) برای تعیین شهروندی ملاک قرار می گیرد.

به عنوان مثال، اگر کودکی از والدین خارجی در انگلیس متولد شود، شهروندی انگلیس را به طور خودکار دریافت نمی کند، مگر اینکه یکی از والدین کارت شهروندی انگلستان داشته باشد. در این صورت، کودک می‌تواند به عنوان شهروند انگلیس محسوب شود و پس از تحقق شرایط، می‌تواند درخواست گذرنامه انگلیسی کند. همچنین ممکن است قوانین و مقررات تابعیت در طول زمان تغییر کرده باشند، بنابراین برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، بهتر است با ما تماس بگیرید.

اصل خون در قانون تولد فرزند در انگلستان چیست؟

امروزه قانون تولد فرزند در انگلستان بر اساس اصل خون (جذب تابعیت ویژه از طریق والدین) مشخص می‌شود. این قانون بر این اساس تعریف شده است که اگر حداقل یکی از والدین فرزند متولد در انگلستان شهروند بریتانیا یا فرد دارای حق اقامت دائم در این کشور باشد، فرزند حق به دست آوردن تابعیت بریتانیایی را خواهد داشت.

اصل خون یا “جذب تابعیت بر اساس اصل خون” یکی از مهمترین قانون تولد فرزند در انگلیس محسسوب می شود و در تعیین تابعیت یا شهروندی افراد نقش دارد. بر اساس این اصل، تابعیت یک فرد به ارث‌بری از والدین خود اطلاق می‌شود، نه محل تولد یا اقامت فعلی او.

در مورد قوانین تابعیت بریتانیایی، اصل خون به این معنا است که اگر حداقل یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها شهروند بریتانیا باشند، فرزند از طریق اصل خون، حق به دست آوردن تابعیت بریتانیایی را دارد، حتی اگر در خارج از انگلستان متولد شده باشد. این اصل در برخی از کشورها به عنوان اصل جذب تابعیت معروف است. این موضوع در بسیاری از کشورها به ‌عنوان یک اصل مهم در تعیین تابعیت شناخته می‌شود. به همین دلیل، فردی که از والدین بریتانیایی متولد شود، حتی اگر خودش در خارج از انگلستان زندگی کند، حق به دست آوردن تابعیت انگلیس را دارد.

مدارک لازم برای درخواست پاسپورت انگلیس فرزندان

مدارک لازم برای درخواست پاسپورت انگلیس- موسسه سام

برای درخواست پاسپورت بریتانیایی برای فرزند، شما باید مدارک و اسناد زیر را ارائه دهید:

  • گواهی کامل تولد یا فرزند خواندگی: این گواهی باید اطلاعات کاملی از جمله نام، تاریخ تولد، والدین و محل تولد فرزند را شامل شود. اگر نام روی گذرنامه شما با نامی که در شناسنامه نوشته شده مطابقت ندارد، باید نامه امضا شده ای از هر شخصی که مسئولیت والدین را بر عهده دارد مبنی بر تایید تغییر نام و حداقل یک مدرک دال بر استفاده از نام جدید در سوابق رسمی ارائه دهید.
  • پاسپورت قبلی: هر پاسپورت معتبر قبلی که متعلق به فرزند شماست. اگر پاسپورت قبلی از کشور دیگری است، باید این پاسپورت نیز ارائه شود.
  • شواهد تابعیت بریتانیا: شواهدی که نشان دهنده تابعیت بریتانیایی فرزند شما است. این ممکن است شامل گواهی تولد یا اسناد دیگر مرتبط با تابعیت باشد.
  • فرم درخواست پاسپورت: فرم درخواست پاسپورت بریتانیایی باید به دقت تکمیل شود و به همراه مدارک دیگر ارسال شود.
  • ترجمه مدارک: اگر مدارک شما به زبانی غیر از انگلیسی یا ولزی هستند، باید ترجمه‌های تایید شده از این مدارک را ارائه دهید.

لطفاً توجه داشته باشید که مدارک باید اسناد اصلی یا کپی‌های رسمی باشند. همچنین کپی و فتوکپی تایید شده پذیرفته نمی‌شود و درخواست شما را بی اعتبار می کند. اطلاعات و مدارک مربوط به درخواست پاسپورت باید به دقت و بر اساس الزامات رسمی انگلستان تهیه و ارائه شوند.

اقامت انگلیس از طریق تولد با رحم اجاره ای

در حال حاضر قانون مهاجرت و تابعیت بریتانیا در مورد رحم جایگزین بسیار پیچیده است. حتی در شرایط مختلف ممکن است تا حدودی با هم فرق داشته باشند. به طور کلی کودکانی که از طریق رحم اجاره‌ای (سوگناتوری) در انگلیس به دنیا آمده‌اند، می‌توانند درخواست تابعیت بریتانیایی کنند. این اقدام معمولاً نیازمند ثبت نام و اطلاعات مربوط به وضعیت والدین در فرم‌های مربوطه برای درخواست پاسپورت انگلستان است.

همچنین، اگر حکم والدین در بریتانیا در تاریخ 6 آوریل 2010 یا پس از آن صادر شده باشد، فرزندان می‌توانند از طریق نام والدین خود تابعیت بریتانیایی را کسب کنند. این تاریخ ممکن است بر اساس تغییرات قوانین تابعیت مربوط به آن زمان تعیین شده باشد.

هزینه تابعیت انگلستان از طریق تولد چقدر است؟

با توجه به برخی عوامل نمی توان هزینه مشخصی برای اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند اصل خون (شهروندی والدین)، تعیین کرد. چرا که شهروندی بریتانیایی بر اساس اصول و قوانین مختلفی تعیین می‌شود و این مسأله ممکن است با تغییرات قوانین تابعیت تغییر کند. اما به صورت تقریبی ثبت نام فرزندان شما برای تابعیت بریتانیا 1012 پوند هزینه دارد. این شامل هزینه جانبی 80 پوندی برای رزرو مراسم شهروندی شما نمی شود. این مبلغ فقط برای متقاضیان 18 سال یا بیشتر اجباری است. هزینه اقامت انگلیس از طریق تولد ممکن است شامل هزینه های مختلفی مانند هزینه تهیه مدارک مورد نیاز و اقدامات قانونی شود.

شرایط اخذ تابعیت بریتانیا از طریق تولد چیست؟

تابعیت بریتانیا از طریق تولد- موسسه حقوقی سام

برای اخذ تابعیت بریتانیا از طریق تولد، شرایط مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها بر اساس وضعیت والدین و فرزند تعیین می شود. برخی از مهمترین شرایط اخذ تابعیت بریتانیا از طریق تولد عبارتند از:

شرایط اخذ تابعیت انگلیس از طریق تولد جزئیات
والدین با تابعیت انگلیس طبق اصل خون، فرزند می تواند تایعیت را دریافت کند.
والدین با وضعیت مستقر فرزند حق به دست آوردن تابعیت بریتانیایی را دارد.
والدین با وضعیت اقامت به برخی شرایط بستگی دارد.
  • والدین با تابعیت انگلیس: اگر حداقل یکی از والدین در زمان تولد فرزند دارای تابعیت بریتانیا باشد، فرزند حق به دست آوردن تابعیت بریتانیایی را دارد. این اصل به عنوان “اصل خون” شناخته می‌شود و فرزندان به خودی خود، شهروند بریتانیا محسوب می‌شوند.
  • والدین با وضعیت مستقر (Indefinite Leave to Remain): اگر حداقل یکی از والدین در زمان تولد فرزند دارای وضعیت مستقر در بریتانیا باشد، فرزند حق به دست آوردن تابعیت بریتانیایی را دارد.
  • والدین با وضعیت اقامت EEA: اگر والدین فرزند از یک کشور عضو اتحادیه اروپا (EEA) بوده و در زمان تولد فرزند در بریتانیا اقامت داشته باشند، فرزند ممکن است حق به دست آوردن تابعیت بریتانیایی را داشته باشد. این شامل حالت‌هایی است که والدین از اقامت دائم EEA یا حالت مستقر برخوردار باشند.

به عنوان یک مسئله حائز اهمیت، این موارد ممکن است با تغییرات در قوانین مربوط به اقامت انگلیس از طریق تولد تغییر کنند، بنابراین همیشه برای کسب اطلاعات دقیق تر و جدیدتر به منابع رسمی مراجعه و یا راهنمایی های لازم را از کارشناسان مشاوره حقوقی سام ویزا دریافت کنید.

جمع بندی

دریافت اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند، مانند سایر روش های اقامت انگلیس ممکن است با شرایط و حتی هزینه های زیادی همراه باشد. ضمن اینکه، متاسفانه شرکت های مهاجرتی زیادی در این زمینه فعالیت دارند که ممکن است برای جذب مشتریان بیشتر و حتی دریافت هزینه های بالاتر، قوانین واضح و روشنی را برای متقاضیان تعیین نکند. همه این شرایط در نهایت ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی در حین پروسه دریافت اقامت در انگلستان از طریق تولد شود. از طرفی هم، قوانین مربوط به روش های مختلف اقامت انگلیس، در طول زمان های مختلف ممکن است تغییر کنند که برخی از متقاضیان از این تغییرات اطلاعی ندارند.

برای همین به عنوان یک اصل کلی، توصیه می شود قبل از تصمیم گیری برای دریافت اقامت بریتانیا از طریق تولد، با تماس و دریافت مشاوره از کارشناسان باتجربه سام ویزا ، حتما مسیر و مراحل دریافت آن را برای خودتان معین و مشخص کنید. بدون شک، انتخاب یک مشاور حقوقی راه بلد و باتجربه می تواند تاثیر زیادی هم در هزینه اخذ اقامت و هم اطمینان خاطر شما دوست عزیز داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

پرسش های متداول

  1. در چه صورتی فرزند والدین غیرانگلیسی می تواند شهروندی انگلیس را بدست آورد؟

به طور کلی یک فردی که در انگلیس به دنیا آمده و از والدین غیرانگلیسی است، می‌تواند بعد از سپری کردن حداقل 10 سال در این کشور، درخواست شهروندی انگلیس را دهد. البته در طول این دوره 10 ساله، اطمینان حاصل شود که این فرد هیچ سالی بیش از 90 روز در خارج از انگلیس حضور نداشته باشد.

  1. آیا کودکانی که در انگلیس به دنیا می آیند به صورت خودکار شهروندی انگلیس را خواهند داشت؟

خیر! تنها شرط تولد برای دریافت اقامت در انگلیس کافی نیست. حداقل یکی از والدین باید شهروند انگلیس یا حداقل دارای اقامت دائم در این کشور باشد تا کودک به صورت اتوماتیک شهروندی انگلیس را بدست آورد. همچنین، پس از حدود 5 سال اقامت مستمر با ویزای معتبر، فرد می‌تواند درخواست اقامت دائم انگلیس را ارائه دهد.

  1. آیا در صورتی که مادربزرگم انگلیسی باشد، می توانم برای اخذ شهروندی انگلیس اقدام کنم؟

داشتن مادربزرگ انگلیسی به تنهایی برای دریافت اقامت از طریق تولد کافی نیست و فرد مستقیماً نمی تواند شهروندی بریتانیا را دریافت کند. حق تابعیت انگلستان معمولاً به اساس والدین فرد بستگی دارد. اگر والدین شما یا هر یک از والدین شما در حال تولد در انگلیس بوده باشند و یا حداقل یکی از آن‌ها در زمان تولد شما شهروند بریتانیا بوده باشد، ممکن است حق شهروندی بریتانیا به شما متعلق بگیرد.  بدین ترتیب در صورتیکه مادربزرگ شما در انگلیس به دنیا آمده و والدین شما نیز قبل از سال 1983 بعنوان فرزندان وی به ثبت رسیده اند، شما می توانید برای شهروندی انگلیس اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات موسسه حقوقی سام