اقامت ایتالیا

اقامت ایتالیا - موسسه حقوقی سام
اقامت ایتالیا - موسسه حقوقی سام

در این مقاله تلاش شده است شیوه های اخذ اقامت ایتالیا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. شما عزیزان می توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان و یا تماس با موسسه حقوقی سام از مشاوره تخصصی و رایگان بهره مند شوید.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

روش های اخذ اقامت ایتالیا

اخذ اقامت ایتالیا از طریق سرمایه گذاری

اخذ اقامت ایتالیا از طریق کار

اخذ اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

اخذ اقامت ایتالیا از طریق خرید ملک

اخذ اقامت ایتالیا از طریق ازدواج

اخذ اقامت ایتالیا از طریق تولد

اخذ اقامت ایتالیا از طریق پناهندگی

اقامت از طریق سرمایه گذاری

اقامت ایتالیا را می توان از طریق سرمایه گذاری در ایتالیا بدست آورد. متقاضی سرمایه گذاری در ایتالیا لازم است بداند راه اصلی سرمایه گذاری، از طریق ثبت شرکت در ایتالیا است. طبق قوانین ایتالیایی اگر شخص 5 سال در کشور ایتالیا اقامت قانونی داشته باشد می تواند برای اقامت دائم اروپا اقدام کند و پس از آن در خواست پاسپورت ایتالیایی دهد.

متقاضی اقامت ثبت شرکت در ایتالیا و سرمایه گذاری باید بر اساس مدارک تحصیلی یا سوابق کاری یا تجارب فنی و حرفه ای خود در خصوص یک شغل یا تجارت مشخص، یک پروپوزال کامل به صورت یک طرح توجیهی به اداره مربوطه به منظور اخذ اقامت بیزنسی ارائه دهد. آنچه در تمام این پروسه بالاترین درجه اهمیت را دارد موافقت پلیس اداره مهاجرت با درخواست اقامت ایتالیا است که این تصمیم گیری بر اساس لایحه ای که وکیل مهاجرت بر اساس توانایی ها و مدارک و سوابق متقاضی تنظیم کرده است صورت می پذیرد.

مرحله بعدی ثبت شرکت یا فعالیتی است که متقاضی درخواست آن را به عنوان یک بخش تولیدی یا فروشگاهی یا خدماتی و غیره در پروپوزال اعلام کرده است که پس از گذراندن مراحل مربوط به ثبت شرکت، آزمایشات پزشکی سلامت فرد متقاضی، و افتتاح حساب بانکی و در نهایت مرحله الصاق اقامت ایتالیا در پاسپورت متقاضی می باشد. سایر اعضای خانواده به فاصله یک هفته تا ده روز کاری بعد از اقامت سرپرست خانواده مقیم خواهند شد. این اقامت برای تردد و زندگی در تمام کشورهای اتحادیه اروپا معتبر است. دوره این اقامت یک تا سه سال و قابل تمدید می باشد. کشور های دیگری همچون اسلواکی هستند که شما می توانید با ثبت شرکت در این کشور، اقامت اروپا را دریافت نمایید.

اخذ اقامت ایتالیا از طریق کار

اقامت ایتالیا - موسسه حقوقی سام

تمایل بسیاری از مهاجرین، مهاجرت از طریق اخذ ویزای کاری است که این خود یکی از طرق مهاجرت به ایتالیا است. ولی لازم است بدانید که روال اخذ ویزای کار ایتالیا به این صورت است که ابتدا باید شخصی به عنوان کارفرما در کشور ایتالیا برای شما پیشنهاد کاری بفرستد و این عمل خود قانون خاصی دارد. این قانون به این صورت است که در کل اتحادیه اروپا برای استخدام اشخاص در ابتدا کارفرما بایستی به مدت ۳ ماه در روزنامه و اینترنت کشور مقصد آگهی دهد و اگر در این مدت هیچ کدام از شهروندان آن کشور متقاضی دریافت آن کار نبودند باید به مدت ۳ ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی شود و اگر مجددا از بین ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا متقاضی ای پیدا نشد، آنگاه می تواند برای شخص خارجی مورد نظر پیشنهاد کار را ارسال نماید و باید نشان دهد که از جهت مالی شخص و همراهانش را مورد حمایت قرار می دهد. بهترین راه برای متقاضیان اخذ اقامت دائم ایتالیا، اقدام جهت دریافت ویزای تحصیلی این کشور و رسیدن به خاک ایتالیا و در ادامه اقدام برای دریافت ویزای کاری کشور ایتالیا می باشد. سختی های مربوط به اخذ پیشنهاد کار و اخذ ویزای کار ایتالیا از طرفی، و کمبود ظرفیت کار و اوضاع نابسامان اقتصاد و کار در ایتالیا از طرفی دیگر منجر شده تا تمرکز کارشناسان به راه هایی چون سرمایه گذاری در ایتالیا و یا تحصیل در این کشور معطوف گردد.

اخذ اقامت ایتالیا از طریق تحصیل

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا – بورس تحصیلی در ایتالیا

مهاجرت تحصیلی، یکی از روش های مهاجرت به ایتالیا است. سالانه متقاضیان بسیاری در دنیا اقدام به مهاجرت از کشوری به کشور دیگر می نمایند. عده ی زیادی، مهاجرت به ایتالیا را در پیش می گیرند. در تایید این نکته که بهترین راه مهاجرت به ایتالیا، راه تحصیل است شایان ذکر است که ایتالیا از مقطع دیپلم به بالا برای تقریبا اکثر رشته های تحصیلی ظرفیت ارائه پذیرش را دارد. در حال حاضر شرایط مناسبی جهت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا فراهم گشته است که متقاضیان می توانند از آن استفاده کنند تا در اسرع وقت، راه مهاجرت آن ها به ایتالیا طی شود. این راه در مقایسه با مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در ایتالیا بسیار کم هزینه تر و در قیاس با مهاجرت کاری به ایتالیا از سرعت بیشتری برخوردار است.

اخذ اقامت ایتالیا از طریق خرید ملک

خرید ملک در کشور ایتالیا منجر به دریافت اقامت نمی گردد و شما فقط می توانید به عنوان سرمایه گذاری به آن نگاه کنید. اما کشورهای دیگری همچون یونان ، اسپانیا و پرتغال هستند که شما می توانید از طریق خرید ملک، اقامت اروپا را دریافت نمایید.

اقامت از طریق تولد

هرگاه فرزندی از پدر و یا مادر ایتالیایی در هر کجای دنیا متولد شود، تابعیت و اقامت در ایتالیا را کسب خواهد نمود. تولد در قلمرو ایتالیا از والدین بدون تابعیت یا نامعلوم باعث اخذ تابعیت و اقامت در ایتالیا خواهد شد. دقت داشته باشید، این شامل والدین بدون تابعیت می باشد و بچه دار شدن در ایتالیا سبب اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا برای والدینی که دارای تابعیت مشخص هستند، نمی شود.

 اقامت از طریق ازدواج

اقامت ایتالیا - موسسه حقوقی سام

در قانون جدید ایتالیا (2009) هرگاه تبعه خارجی با تبعه ایتالیا صرف نظر از جنسیت وی ازدواج نماید، بعد از دو سال اقامت می تواند تابعیت و اقامت ایتالیا را کسب کند. اما چنانچه این زن و شوهر دارای فرزند اعم از فرزند اصلی خود یا فرزند خوانده باشند مدت زمان اقامت به یکسال و نیم کاهش پیدا می کند.

با توجه به قواعد و نظام حقوق بین الملل خصوصی که توسط اکثریت کشورهای جهان پذیرفته شده است و کشور ایتالیا هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. در صورتی که یک فرد با اتباع کشور ایتالیا (چه مرد و چه زن) ازدواج کند می تواند درخواست اقامت دائم ایتالیا را نماید و پس از گذراندن حداقل دو الی سه سال شخص تبعه خارجی می تواند به واسطه ازدواج با تبعه ایتالیایی درخواست پاسپورت و تابعیت ایتالیا را داشته باشد. قانون مدنی ایتالیا امکان ازدواج یک شهروند و تبعه خارجی با مرد یا زن ایتالیایی یعنی اتباع ایتالیا را منوط به مدارک زیر مجاز می کند:

  • گواهی تولد و مدارک تولد فرد که به زبان ایتالیایی ترجمه شده باشد و مورد تایید سفارت باشد.
  • مدارک شناسایی و پاسپورت فرد متقاضی اقامت ایتالیا که دارای اعتبار باشد.
  • مدارکی مبنی بر اینکه فرد منعی برای ازدواج ندارد مثل اینکه در عقد زوجیت فرد دیگر نباشد.
  • گواهی و مدارک مذکور بالا هر دو باید به زبان ایتالیایی ترجمه شود و به آفیس محلی و افسر دولت ارائه شود تا درخواست اعلان ازدواج در کلیسا پذیرفته شود.

شرایط اقامت خانوادگی در ایتالیا چیست؟

متقاضیانی که به ایتالیا مهاجرت کرده اند یا در حال مهاجرت هستند، این امکان را دارند که خانواده خود را با خود ببرند. کسانی که قبلاً در ایتالیا زندگی می کنند و هنوز اعضای خانواده آن ها در خارج از ایتالیا ساکن هستند، می توانند برای الحاق خانواده درخواست دهند. ویزای همراه یا ویزای اتحاد مجدد خانواده یک مجوز اقامت در ایتالیا است که به یک شهروند خارجی از یک کشور غیر اتحادیه اروپا، اجازه می دهد تا به ایتالیا مهاجرت کند، مشروط بر اینکه یکی دیگر از اعضای خانواده خود در اینجا زندگی می کند. اکثر دارندگان اجازه اقامت در ایتالیا می توانند برای ویزای الحاق خانواده درخواست دهند. از مهمترین شرایط اقامت خانوادگی در ایتالیا این است که ویزای همراه ایتالیا تنها برای والدین، همسر و فرزندان زیر 18 سال امکان پذیر می باشد. یکی از مهمترین شرایط اقامت خانوادگی در ایتالیا ارائه مدارک ذیل می باشد:

مدرکی اثبات شرایط زندگی مناسب برای اعضای متعدد خانواده

مدرکی دال بر درآمد کافی برای پیوستن خود و اعضای خانواده به آنها

بیمه درمانی که بتواند هزینه های درمانی متقاضی و اعضای خانواده را پوشش دهد.

ارائه مدارک متفاوت در راستای شرایط اقامت متقاضی

اقامت از طریق پناهندگی

به طور کلی اخذ اقامت ایتالیا از طریق پناهندگی امکان پذیر است اما به هیچ عنوان انتخاب این روش جهت مهاجرت و اخذ اقامت پیشنهاد نمی گردد. موسسه حقوقی سام، هیچگونه خدماتی در زمینه اخذ اقامت از طریق پناهندگی ندارد.

انواع اقامت در ایتالیا

  • اقامت موقت ایتالیا
  • اقامت دائم ایتالیا

همانطور که مطرح گردید روش های اقامتی در کشور ایتالیا متفاوت می باشند و برخی از آنان از ابتدا اقامت دائم و برخی دیگر اقامت موقت می دهند که پس از 5 سال می توان تبدیل به اقامت دائم نمود.

مدارک لازم برای اقامت در ایتالیا

پاسپورت معتبر
 
پر کردن فرم درخواست
 
4 قطعه عکس
 
مدارک هویتی
 
تمبر الکترونیکی
 
مدارک مالی

هزینه اقامت در ایتالیا

مورد هزینه

میزان هزینه ماهیانه (یورو)

اجاره مسکن (آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر)

800 – 1,200

اجاره مسکن (آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز)

600 – 900

هزینه‌های زندگی (غذا، حمل و نقل، اینترنت و…)

500 – 800

بیمه بهداشتی اجباری

150 – 200

تحصیلات (دانشگاهی)

متغیر

تفریحات و خریدهای شخصی

متغیر

از دست دادن تابعیت و اقامت ایتالیا

معمولاً افراد از دو طریق تابعیت کشوری را از دست می دهند، البته همان طور که مطلع هستید، تابعیت با اقامت کاملاً متفاوت است و تابعیت با واژگانی مثل شهروندی معادل است. یکی از روش ها به ترک ارادی تابعیت است و دوم ترک غیر ارادی که در این قسمت هر دو مورد را بررسی می کنیم.

الف) ترک ارادی تابعیت و اقامت ایتالیا

براساس قانون تابعیت و اقامت در ایتالیا ترک تابعیت اختیاری اجازه داده شده است ولی کسانی که تابعیت کشور دیگری را تحصیل می نمایند نیازی به ترک تابعیت ایتالیایی خود و ترک اقامت در ایتالیا را ندارند.

ب) ترک غیرارادی تابعیت (سلب تابعیت و اقامت ایتالیا)

افراد زیر تابعیت و اقامت ایتالیای خود را بدون میل و اراده از دست خواهند داد:

  1. کسانی که به صورت ارادی به استخدام ارتش کشور دیگری در آمده باشند بخصوص در زمان جنگ
  2. کسانی که به تابعیت کشوری درآمده باشند که با کشور ایتالیا در جنگ باشند.

مزایای اقامت در ایتالیا

امکان اشتغال در ایتالیا 

به دست آوردن پاسپورت ایتالیا

برخورداری از برنامه‌ها و خدمات آموزشی

به دست آوردن حقوق شهروندی در ایتالیا

امکان سفر آزادانه به کشور های محدوده شنگن

امکان اخذ ویزای آمریکا، کانادا

تمدید مجوز اقامت ایتالیا در سال 2023

اقامت ایتالیا از روش های متعددی انجام پذیر می باشد که با توجه به نوع روش اقامتی میتوانید اقامت خود را تمدید نمائید. لازمه تمدید مجوز اقامت ایتالیا عدم سوء پیشینه در محدوده شنگن و اثبات مدارک مورد نیاز در نوع روش اقامتی که انتخاب نموده اید، می باشد.

درباره ایتالیا

اقامت ایتالیا + موسسه حقوقی سام

ایتالیا کشوری واقع در جنوب اروپا که مساحت کل آن ۳۰۱۳۲۳ کیلومتر مربع (تقریباً یک پنجم ایران) است. آب و هوای ایتالیا مدیترانه‌ای است. در شمال به دلیل وجود رشته‌کوه آلپ سرد، در جنوب خشک و در کل کشوری تقریباً گرم است.

پایتخت ایتالیا شهر رم می‌باشد. این کشور از شبه‌ جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده‌ است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه ‌یافته ‌است و جزء گروه هشت به‌ شمار می‌آید.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱٫۶ درصد مردم آن مسیحی هستند. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است.

دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود. رم، پایتخت ایتالیا، به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ، برای سده‌های پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب بود. پس از فروپاشی امپراتوری روم، منطقه ایتالیا به مناطق و شهرهای خودگردان بسیاری تقسیم شده ‌بود (ازجمله جمهوری ونیز و دولت کلیسا). ولی واحدهای مختلف سیاسی در منطقه ایتالیا در سال ۱۸۶۱ متحد شده و کشور کنونی ایتالیا را بوجود آوردند.

اقتصاد

از جمله مهم‌ترین صنایع کشور میتوان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائل نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره نمود. گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

زبان‌

عمده ایتالیایی‌ها رومی ‌تبار هستند و زبان‌های رایج در ایتالیا هم تقریباً همگی شاخه‌هایی از زبان رومی به شمار می‌روند. با وجود اینکه زبان رسمی ایتالیا زبان ایتالیایی است اما زبان‌های پر گویشور دیگری در این کشور وجود دارند که حالتی نیمه رسمی و گاه محلی دارند. بسیاری از این زبان‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند که شروع مرگ تدریجی این زبان‌ها به دوره حکومت فاشیسم بر ایتالیا باز می‌گردد. ایتالیایی زبان رسمی این کشور است که از سال ۱۸۶۱ تا کنون این مقام را دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان در خصوص روش های مهاجرتی با ما تماس بگیرید.

فرم مشاوره تخصصی و رایگان

فرم تماس با ما

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سوالات متداول

ایرانیان از چه راه هایی می توانند برای اخذ اقامت ایتالیا اقدام نمایند؟

انواع روش های اخذ اقامت ایتالیا از جمله تمکن مالی، سرمایه گذاری، کار و…تماما برای ایرانیان در دسترس خواهد بود. مشاورین حقوقی موسسه سام ویزا به شما کمک می کنند تا با توجه به شرایط خود بهترین روش ممکن را انتخاب نمایید.

پروسه اخذ پاسپورت کشور ایتالیا به چه صورت است؟

شما می توانید پس از اخذ اقامت موقت این کشور با ارائه درخواست برای تمدید مدت زمان آن، طبق شرایط خاص موفق به اخذ اقات دائم و در نهایت دریافت پاسپوت این کشور شوید. موسسه حقوقی سام ویزا در تمامی این مراحل شما را همراهی خواهد کرد

وضعیت کشور ایتالیا برای زندگی به چه صورت خواهد بود؟

این کشور با توجه به امکانات مدرن خود و همچنین جذابیت های فرهنگی و موقعیت های مناسب تحصیلی می تواند مقصدی مناسب برای زندگی و مهاجرت باشد. تنها مساله منفی در این کشور، نرخ بالای بیکاری است که شاغل شدن و مهاجرت بدین شکل را برای شما دشوار خواهد کرد.

آیا کشور ایتالیا برای مهاجرت گزینه ی خوب یبه شمارد می رود؟

آمار بیکاری در ایتالیا بالاست در نتیجه افرادی که برای کار مهاجرت می کنند شانس کمتری برای این امر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات موسسه حقوقی سام